Vervolg interview Anna Fernhout
In gesprek met... Anna Fernhout


Hoe hoorde jij het eerst over stembevrijding?
Jaren geleden was ik in Zweden, waar ik een gibberish workshop deed. Dat leek wel op stembevrijding. Het maakte diepe indruk op me. Het gebruiken van de stem in combinatie met contact maken met een ander. Toen ik terug in Nederland kwam ben ik gaan zoeken naar iets soortgelijks. Uiteindelijk kwam ik bij stembevrijding uit. Ik ben toen Vrouw, Lijf en Stem gaan doen bij Sarah Jens en voelde direct:
 
dit is te gek!
 
 
Je zei dat je al zelf bezig was met liedjes componeren, was dat iets wat je in je vrije tijd deed, of je achtergrond?
Dat deed ik als hobby. Ik heb algemene sociale wetenschappen gestudeerd. Tegelijkertijd
verdiende ik er ook wat geld mee met muziek maken, vooral met liedjes die ik in opdracht
schreef. Ik stond regelmatig op het podium, maar ik merkte dat ik dan toch eigenlijk
verlamde van de zenuwen en in een soort overleefstand kwam. Eigenlijk heel onprettig.
Toen ik begon met stembevrijding dacht ik dat het vooral ging om meer comfortabel te
raken in m地 eigen zingen en in mezelf laten zien. Ergens in het eerste jaar van de opleiding
kantelde dat. Stembevrijding werd toen de hoofdfocus.
 
Moest je lang denken over de opleiding?
Nee. Toen ik Sarah aan het werk zag dacht ik: dat wil ik ook! Ik zag mezelf dat al helemaal
doen. Ik had alleen niet verwacht dat ik er zo enthousiast over zou raken dat het m'n hoofdfocus zou worden. Dat heeft mezelf ook verrast. 

Wat bied jij als nieuwe stembevrijder in het team?
Het viel me gelijk op dat bij de workshops stembevrijding weinig 20ers en 30ers kwamen. Ik
denk dat ik meer mensen aantrek van die generatie, zo tussen de 20 en de 40 jaar. Dat is ook
mijn missie: stembevrijding meer zichtbaar maken voor jongere mensen. Ik denk echt dat
stembevrijding bij heel veel jongere mensen zal aansluiten, omdat het zo krachtig,
diepgaand en toch ook speels is. Maar ze moeten wel weten dat het bestaat!
 
Is dan alleen het feit dat jij een leeftijdsgenoot bent genoeg om die doelgroep te
bereiken, of zit het ook in de manier waarop jij stembevrijding aanvliegt?
Ik ben niet bewust bezig met het toespitsen op die groep. Ik volg gewoon mijn
ingevingen. Maar ik denk wel dat mijn manier van stembevrijding geven automatisch meer zal aansluiten bij jongere mensen. En voor de rest, hoe ik stembevrijding aanvlieg is dat ik ook graag combineer met andere vormen. Zoals stembevrijding en ademwerk bijvoorbeeld en nu met Sarah komt er een combinatie weekend stembevrijding en tantra aan. Ik sta open voor veel dingen laat me graag inspireren als ik zelf deelnemer ben van een training. 

Je zei al dat je zelf muziek schrijft en gitaar speelt. Integreer je dat in je stembevrijdersschap?
Eigenlijk steeds meer. Ik schrijf ook m地 eigen mantra痴/liedjes die ik samen kan zingen met mensen. Ik geef ook stem en stilte concerten waarbij ik m地 eigen muziek en mantra痴 speel, met
tussendoor stiltes en waarbij ik soms stembevrijdingsoefeningen doe, zoals elkaar aankijken
terwijl je zingt. Ik speel daarin graag met het combineren van verschillende vormen in één
activiteit.

En je begeleidt ook deelnemers op de gitaar wanneer ze hun solo zingen. Wat is jouw
ervaring daarin, is dat helpend voor hun zingen? Om hun lied naar buiten te brengen?
Ik kan sturen, steunen en zelfs een beetje uitdagen met m地 gitaar. Hij hangt ook om m地
nek, dus ik kan letterlijk naar de deelnemer toe bewegen. Ik kan heel dichtbij komen, of juist
ver weg gaan staan. Ik volg mijn ingevingen terwijl ik gitaar speel. Op het moment dat ik iets doe dan heeft dat meestal invloed op het zingen van de ander. Ik denk zeker dat muzikale begeleiding helpend kan zijn. Hoewel ik ook heb ervaren dat zonder begeleiding zingen ook heel erg krachtig is. Het is niet per se nodig, het heeft z地 eigen rol. Het kan iets extra痴 geven, om iets meer uit te pakken of iets meer toe te laten.
 
Wat is stembevrijding in jouw ogen?
Een manier om in contact te komen met wat er nu in jou leeft en vervolgens daar ruimte aan
te geven door te zingen. Terwijl je dat doet is dat eigenlijk een gebaar naar jezelf dat al die
stukjes in jou gezien en gehoord mogen worden. Dat heeft een helende werking. Het gaat
voor mij echt over contact, over dat alles in jou ertoe doet. Het is een hele krachtige,
eenvoudige en natuurlijke manier om meer vrijheid in jezelf te ervaren.
 
Wat bedoel je daarmee, dat alles in jou ertoe doet?
Daar bedoel ik mee dat het vaak onze menselijke neiging is om een voorkeur te hebben voor
het ene gevoel boven het andere. In ieder geval mijn neiging.
Ons fijn voelen vanbinnen is goed, ons niet fijn voelen is niet goed. Wanneer we ons niet
fijn voelen vinden we vervolgens dat we ons anders zouden moeten voelen. We creren
strijd in onszelf. We vinden het dan moeilijk om te zijn met wat er nu is. Alles in jou doet
ertoe gaat over alles in jezelf welkom heten. Wat het ook is wat er nu is, ook al is het ongemak of onzekerheid, het verdient ruimte, het verdient een stem. Juist in de verbinding met die stukjes, in het toelaten en het uitdrukken ervan zit de vrijheid. 
 
Nu weten we al best veel over jou, zijn er andere dingen die je leuk vindt om te vertellen over
jezelf?
Tjah, goeie vraag..

Of misschien heb je iets anders leuks te delen over jezelf?
Ik woon in Utrecht, met m地 vriendin. Ik geef daar workshops ook aan de Oudegracht onder
m地 praktijknaam Stem en Stilte.
 
En je biedt sinds december 2017 ook avondworkshops aan van 2 uur in Amsterdam, kun je daar iets over zeggen?
Dat is een leuke kennismaking met wat stembevrijding nu eigenlijk is. We doen veel met samen
zingen en in tweetallen. Het biedt een prettige mogelijkheid om tijdens de week even uiting te
geven aan wat er in jou leeft. Het helpt je weer meer te zakken in je energie. Ik heb veel
korte workshops gegeven en mijn ervaring is dat dat ook een reis op zich kan zijn. Je hebt
niet altijd een dag nodig.

Ik kan me voorstellen dat mensen het vaak druk hebben en dat het dan fijn is om naar zo地 workshop te gaan, zoals naar een yogales.
Exact! Dat is ook de insteek. Dat mensen naar yoga of de dansschool kunnen gaan, maar ook
lekker kunnen komen zingen.